Rozwijanie funkcji manualnych
Ćwiczenia usprawniające funkcje manualnie
- układanie z klocków (dużych i małych), figur geometrycznych, patyczków, płotów, drabin, domów, budowli
- układanki i gry
- układanki z rozsypani (np. pociętej pocztówki)
- układanki dobieranki oparte na zasadzie tożsamości (dobieramy takie same obrazki, elementy)
- układanki dobieranki oparte na zasadzie przynależności (dobieramy elementy należące do tego samego zbioru)
- układanki i gry oparte na przeliczaniu i wstępnym poznaniu figur geometrycznych
- - układanki magnetyczne
- budowanie z klocków
- ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta
- układanie z wałeczków plasteliny kwiatów, ptaków, zwierząt
- lepienie sylwetki postaci ludzkiej (uwzględniając poszczególne elementy ciała ludzkiego)
- lepienie zwierząt ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe: głowa, szyja, tułów, nogi
- cięcie papieru wzdłuż narysowanej linii prostej, bez narysowanej linii
- cięcie pasków papieru jednakowej szerokości (płotki, drabinki)
- wycinanie figur - kwadratów, prostokątów i trójkątów
- wycinanie dużych i małych kół
- wycinanie po śladzie (linie proste, skosy, linie łamane)
- wycinanie postaci ludzkich, zwierząt, kwiatów
- malowanie palcem linii pionowych i poziomych (zachowanie kierunku od lewej do prawej)
- malowanie pędzlem linii prostych, splątanych, kół, kłębuszków
- zamalowywanie kolorem większych płaszczyzn od strony prawej do lewej i z góry w dół
- malowanie linii spiralnych (dom ślimaka, kłębuszki)
- rysowani linii, rysowanie po śladzie (łączenie kropek), praca samodzielna
- Kalkowanie
- rysowanie szlaczków wg przedstawionych wzorów, tworzenie samodzielnych kompozycji
- rysowanie flamastrami (kolorowanie powierzchni, konturów, domalowywanie brakujących części.
Ćwiczenia usprawniające staw nadgarstkowy i palce rąk:
- rysowanie na tablicy jedną ręką lub oburącz
- zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub oklejanie kartki plasteliną
- lepienie w glinie, plastelinie lub masie solnej
- bębnienie palcami, stukanie palcami po stole
- marsz palców po stole w określonym kierunku
- przewlekanie nitek przez dziurki w tekturze
- nawlekanie korali lub makaronu na sznurek
- ugniatanie jedną ręką kul z gazet, bibuły
- naśladowanie ruchów gry na pianinie, flecie, skrzypcach
- kalkowanie różnej wielkości wzorów o kształcie geometrycznym
- wycinanie, wydzieranie z papieru
- malowanie szlaczków grubym pędzlem na dużej powierzchni
- stemplowanie pieczątkami gumowymi, drewnianymi lub wykonanymi z ziemniaka
- malowanie palcami, pędzlem, watą, gąbką: linii pionowych, poziomych, falujących
- łamanych, spiralnych, form kolistych, kwadratowych, trójkątnych
- obrysowywanie kształtów bez odrywania ręki od papieru.
Ćwiczenia płynnych ruchów pisarskich:
- łączenie kropek na papierze gładkim
- pogrubianie słabo zaznaczonego konturu
- uzupełnianie elementów obrazka według wzoru
- obrysowywanie szablonów
- obrysowywanie przez kalkę lub folię rysunków
- kreślenie szlaczków.
Ćwiczenia i zabawy zwalniające napięcie stawowo -mięśniowe:
- poruszanie rękami uniesionymi nad głową
- zabawa w pranie i prasowanie
- zabawa w rąbanie i piłowanie drzewa
- naśladowanie lotu ptaka, dyrygenta, pływania, drzew na wietrze.
Ćwiczenia usprawniające ruchy rąk i koordynację wzrokowo-ruchową ( współpracę ręka-oko):
- rysowanie linii poprzez łączenie punktów
- dorysowywanie brakujących elementów
- rysowanie pod dyktando
- rysowanie linii wewnątrz labiryntów
- zamalowywanie małych przestrzeni, np. figur na obrazku
- rysowanie linii pionowych, poziomych, ukośnych, falistych, pętelkowych,
- półkolistych, kolistych
- kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i rysowanie różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych.