Unia Europejska - Projekty

Rozwijanie funkcji manualnych

 

 Ćwiczenia usprawniające funkcje manualnie 

  • układanie z klocków (dużych i małych), figur geometrycznych, patyczków, płotów, drabin, domów, budowli
  • układanki i gry
  • układanki z rozsypani (np. pociętej pocztówki)
  • układanki dobieranki oparte na zasadzie tożsamości (dobieramy takie same obrazki, elementy)
  • układanki dobieranki oparte na zasadzie przynależności (dobieramy elementy należące do tego samego zbioru)
  • układanki i gry oparte na przeliczaniu i wstępnym poznaniu figur geometrycznych
  • - układanki magnetyczne
  • budowanie z klocków
  • ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta
  • układanie z wałeczków plasteliny kwiatów, ptaków, zwierząt
  • lepienie sylwetki postaci ludzkiej (uwzględniając poszczególne elementy ciała ludzkiego)
  • lepienie zwierząt ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe: głowa, szyja, tułów, nogi
  • cięcie papieru wzdłuż narysowanej linii prostej, bez narysowanej linii
  • cięcie pasków papieru jednakowej szerokości (płotki, drabinki)
  • wycinanie figur - kwadratów, prostokątów i trójkątów
  • wycinanie dużych i małych kół
  • wycinanie po śladzie (linie proste, skosy, linie łamane)
  • wycinanie postaci ludzkich, zwierząt, kwiatów
  • malowanie palcem linii pionowych i poziomych (zachowanie kierunku od lewej do prawej)
  • malowanie pędzlem linii prostych, splątanych, kół, kłębuszków
  • zamalowywanie kolorem większych płaszczyzn od strony prawej do lewej i z góry w dół
  • malowanie linii spiralnych (dom ślimaka, kłębuszki)
  • rysowani linii, rysowanie po śladzie (łączenie kropek), praca samodzielna
  • Kalkowanie
  • rysowanie szlaczków wg przedstawionych wzorów, tworzenie samodzielnych kompozycji
  • rysowanie flamastrami (kolorowanie powierzchni, konturów, domalowywanie brakujących części.

 

 

Ćwiczenia usprawniające staw nadgarstkowy i palce rąk:

  • rysowanie na tablicy jedną ręką lub oburącz
  • zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub oklejanie kartki plasteliną
  • lepienie w glinie, plastelinie lub masie solnej
  • bębnienie palcami, stukanie palcami po stole
  • marsz palców po stole w określonym kierunku
  • przewlekanie nitek przez dziurki w tekturze
  • nawlekanie korali lub makaronu na sznurek
  • ugniatanie jedną ręką kul z gazet, bibuły
  • naśladowanie ruchów gry na pianinie, flecie, skrzypcach
  • kalkowanie różnej wielkości wzorów o kształcie geometrycznym
  • wycinanie, wydzieranie z papieru
  • malowanie szlaczków grubym pędzlem na dużej powierzchni
  • stemplowanie pieczątkami gumowymi, drewnianymi lub wykonanymi z ziemniaka
  • malowanie palcami, pędzlem, watą, gąbką: linii pionowych, poziomych, falujących
  • łamanych, spiralnych, form kolistych, kwadratowych, trójkątnych
  • obrysowywanie kształtów bez odrywania ręki od papieru.

 

Ćwiczenia płynnych ruchów pisarskich:

  • łączenie kropek na papierze gładkim
  • pogrubianie słabo zaznaczonego konturu
  • uzupełnianie elementów obrazka według wzoru
  • obrysowywanie szablonów
  • obrysowywanie przez kalkę lub folię rysunków
  • kreślenie szlaczków.

 

Ćwiczenia i zabawy zwalniające napięcie stawowo -mięśniowe:

  • poruszanie rękami uniesionymi nad głową
  • zabawa w pranie i prasowanie
  • zabawa w rąbanie i piłowanie drzewa
  • naśladowanie lotu ptaka, dyrygenta, pływania, drzew na wietrze.

 

Ćwiczenia usprawniające ruchy rąk i koordynację wzrokowo-ruchową ( współpracę ręka-oko):

  • rysowanie linii poprzez łączenie punktów
  • dorysowywanie brakujących elementów
  • rysowanie pod dyktando
  • rysowanie linii wewnątrz labiryntów
  • zamalowywanie małych przestrzeni, np. figur na obrazku
  • rysowanie linii pionowych, poziomych, ukośnych, falistych, pętelkowych,
  • półkolistych, kolistych
  • kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i rysowanie różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych.

 

do góry