Unia Europejska - Projekty

Różnicowanie głosek opowycyjnych sz-s, ż/rz-z, cz-c, dż-dz

Krzysztoszek G, Piszczek M: Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych.

 

Niżej zamieszczone teksty przeznaczone są do utrwalania prawidłowej wymowy wyrazów i zdań zawierających głoski opozycyjne. Przeznaczone są one dla dzieci, które już doskonale opanowały umiejętność posługiwania się w mowie ćwiczonej głoski, np. głosek szeregu szumiącego, czyli „sz, rz/ż, cz i dż”. Na tym etapie terapii może pojawić się hiperpoprawność ćwiczonej głoski, tzn. dziecko wtrąca ćwiczoną głoskę np.” sz”, nawet w miejscu prawidłowo występującego „s”. Przykład mowy hiperpoprawnej: zamiast „sok” dziecko mówi „szok”, zamiast „samolot” mówi „szamolot”.

Rozpoczynając z dzieckiem kolejny etap terapii, konieczne jest pokazanie dziecku różnicy nie tylko słuchowej wypowiadanego wyrazu (z przeciąganiem głoski, np.

 

 

 sss-ok), ale również pokazać sposób ułożenia ust w czasie realizacji danej głoski („s”- nasze usta się uśmiechają, „sz” - usta układają się w tzw. „ryjek”, dodatkowo należy poćwiczyć to przed lustrem w celu zwiększenia efektu.

 

Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek opozycyjnych „s-sz”

W wyrażeniach

szybki samolot

szopa w sadku

sok w szafie

szynka i kiełbasa

pisanki w koszyku

sukienka w groszki

szkolna sala

szerokie schody

sałata i szpinak

wąskie szyny

sznurowane tenisówki

chustka na wieszaku

puszka fasoli

szklanka na spodku

słodki biszkopt

 srebrne szyszki

szproty i pstrągi

wojskowy sztandar

W zdaniach

Wysoko szybuje szybki samolot.

Szymek postawił szopę w sadku.

Sylwia szuka soku w szafie.

W sklepie wiszą szynki i kiełbasy.

Sylwia szykuje pisanki do koszyka.

Sabinka uszyła sukienkę w groszki.

W szkolnej Sali postawiono szafki i stoliki.

Obok szatni są szerokie schody.

Mama szykuje kaszę, sos, sałatę i szpinak.

Po wąskich szynach sunie szara lokomotywa.

Tomasz dostał niebieskie sznurowane tenisówki.

Na wieszaku powieszono chustę i szalik.

Łukasz kupił w sklepie puszkę fasoli.

Obok szarlotki stoi szklanka na spodku.

Miłoszowi smakują słodkie biszkopty.

Leszek narysował srebrne szyszki w koszyku.

Na statku szproty i pstrągi są pakowane do puszek.

Na słupie powieszono wojskowy sztandar.

Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek opozycyjnych „z - ż/rz”

W wyrażeniach

zebra i żyrafa

zapalona żarówka

rzodkiewka na zagonie

niezapominajki i żonkile

duży zamek

zerwana jarzębina

obrażony zuch

wizyta u lekarza

brązowy grzyb

pyzy na talerzu

róże w wazonie

bielizna na podwórzu

talerze w zlewie

złamany grzebień

gniazdo na drzewie

zwinięta żmija

wierzbowe rózgi

gwizdek dyżurnego

W zdaniach

Zenek obejrzał w ZOO żyrafy i zebry.

Iza zapaliła żarówkę na korytarzu.

Jerzy zebrał rzodkiewkę z zagonu.

Do wazonu włożono niezapominajki i żonkile.

W dużym zamku zbudowano krużganki.

Na jezdni leży zerwana jarzębina.

Obrażony zuch porządkuje zabawki.

Poparzony Zenek był z wizytą u lekarza.

Błażej zerwał brązowe grzyby.

Zuzanna położyła pyzy na talerzu.

Bożenka namalowała żółte róże w wazonie.

Na podwórzu, obok drzewa, leży mokra bielizna.

 Do zlewu włożono brudną wazę i talerze.

Koleżanka złamała różowy grzebień.

Orzeł zbudował gniazdo na drzewie.

Obok jezdni leży zwinięta żmija.

Marzenka zerwała wierzbowe rózgi.

Dyżurny zgubił żółty gwizdek.

Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek opozycyjnych „c- cz”

W wyrażeniach

cała czekolada

czerwone cegły

pomarańcza i cytryna

cenny miecz

czapka Lucyny

czarny motocykl

pęczek cebuli

kubeczek w plecaku

naczynia na półce

cyfra cztery

paczka cukru

cymbałki i pałeczki

gorące mleczko

pączki na tacy

apetyczny pączek

owieczki na łące

potłuczona cukiernica

obrączka na palcu

W zdaniach

Celinka chowa całą czekoladę.

W cegielni wypalano czerwone cegły.

Cukiernik liczy pomarańcze i cytryny.

Obok cennego miecza była turecka tarcza.

Lucynka kupiła czapkę i eleganckie rękawiczki.

Jacek czeka na czarny motocykl.

Córka płacze, gdy kroi pęczek cebuli.

Chłopiec miał w plecaku pomarańczowy kubeczek.

W piwnicy na półce były brudne naczynia.

Uczeń pomalował cyfrę cztery czarnym kolorem.

Mama kupiła do pieczenia paczkę cukru i cynamonu.

Harcerki grają pałeczkami na cymbałkach.

Mareczek pije wieczorem gorące mleczko.

W cukierni podano pączki na tacy.

W czwartek upieczono apetyczny, cytrynowy placek.

Baca policzył owieczki na łące.

Czarek klei cenną potłuczoną cukiernicę.

Czarownik ma na palcu drogocenną obrączkę.

Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek opozycyjnych „dz- dż”

W wyrażeniach

dżem rodzynkowy

widzę dżentelmena

pieniądze na dżudo

drożdże do jedzenia

dzwonek dżokeja

koledzy w dżungli

W zdaniach

Dżokej lubi dżem rodzynkowy.

Widzę dżentelmena na drodze.

Dżudoka ma pieniądze na treningi  dżudo.

Obok dzbanka były drożdże do jedzenia.

Trener dał dżokejowi dzwonek.

Koledzy długo chodzą po dżungli.

 

Kolejnym etapem jest ćwiczenie prawidłowej mowy w opowiadaniach, np. na podstawie historyjek obrazkowych, przeczytanej bajki lub ilustracji w książce. W czasie wspólnych rozmów i zabaw zwracaj uwagę na poprawność wypowiedzi (jeżeli dziecko będzie czuło twoją kontrolę w czasie mówienia, będzie się starało samo poprawiać). Pilnuj, by twoje poprawianie nie trwało przez cały czas. Jest to frustrujące dla dziecka i może wpłynąć negatywnie na poczucie jego wartości. Ustalcie np. że mama lub tata będą poprawiać je tylko w czasie wspólnej zabawy, albo w czasie spaceru. Postarajcie się wybrać tylko jedną osobę do poprawiania mowy, np. poprawia tylko mama (sami nie lubimy krytyki, więc pomyśl o tym jak byś się czuł stale poprawiany przez wszystkich?)

PowodzeniaJ

do góry