Różnicowanie głoski „k” i „g” w opozycji do głoski „t” i „d”
Krzysztoszek G, Piszczek M: Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek k, ki, g, gi.
Niżej zamieszczone teksty przeznaczone są do utrwalania prawidłowej wymowy wyrazów i zdań zawierających głoski opozycyjne. Przeznaczone są one dla dzieci, które już doskonale opanowały umiejętność posługiwania się w mowie ćwiczonej głoską „k i g”. Na tym etapie terapii może pojawić się hiperpoprawność ćwiczonej głoski, tzn. dziecko wtrąca ćwiczoną głoskę np. „k”, nawet w miejscu prawidłowo występującego „t”. Przykład mowy hiperpoprawnej: zamiast „tama” dziecko mówi „kama”, zamiast „kot” mówi „kok”.
Rozpoczynając z dzieckiem kolejny etap terapii, konieczne jest pokazanie dziecku różnicy nie tylko słuchowej wypowiadanego wyrazu (akcentując mocno wypowiadaną głoskę), ale również wspomagać gestem.
Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek opozycyjnych „k - t”, „k - d”
W wyrazach
kot, kapusta, kret, koperta, kurtyna, pisklęta, trąbka, wtorek, lotnik, apteka, śmietnik, truskawka, kołdra, kalendarz, kreda, kundel, akademia, krokodyl, deska, dwójka, pudełko, poduszka, Darek, drukarka, siatka, kartka, kostka, kartka, kaktus, traktor,
W wyrażeniach
kawa w torebce,
piernik z Torunia,
smutny Mikołąj,
towar w sklepie,
taniec Murzynka,
tani mikser,
rwący potok,
okręt w porcie,
nowa motorówka,
sprytny strażak,
zamknięta furtka,
kurtka w kratkę,
Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek opozycyjnych „g - d”, „d - g”, „g - t”, „t - g”
W wyrazach
gwiazda, jagody, Magda, łodyga, droga, długopis, garnitur, agrest, grota, gotowanie, gwint, kogut, tygrys, tragarza, stragan, fotograf, stonoga, tajga,
W wyrażeniach
młoda gęś
drewniana figura,
studnia w ogrodzie,
gołębie na dachu,
gorąca woda,
dwa gwoździe,
gadająca papuga,
spadająca gwiazda,
dębowa podłoga,
gromada drobiu,
śmigus dyngus,
grudniowa pogoda
W zdaniach
Malutki kotek wlazł na płotek.
Kret wykopał dróżkę pod kapustą.
Darek dostał we wtorek nową trąbkę.
Na podwórku indyk goni koguta.
Dziadek ugotował garnek kapuśniaku.
Waldek wietrzy na balkonie kołdrę i poduszkę.
W parku na akacji jest gniazdo z pisklętami.
Magda kupiła na straganie truskawki, jagody i agrest na kompot.
Tadek poszedł do apteki po lekarstwa dla chorej Katarzyny.
Mateusz zrobił u fotografa zdjęcie w granatowym garniturze.
Kolejnym etapem jest ćwiczenie prawidłowej mowy w opowiadaniach, np. na podstawie historyjek obrazkowych, przeczytanej bajki lub ilustracji w książce. W czasie wspólnych rozmów i zabaw zwracaj uwagę na poprawność wypowiedzi (jeżeli dziecko będzie czuło twoją kontrolę w czasie mówienia, będzie się starało samo poprawiać). Pilnuj, by twoje poprawianie nie trwało przez cały czas. Jest to frustrujące dla dziecka i może wpłynąć negatywnie na poczucie jego wartości. Ustalcie np. że mama lub tata będą poprawiać je tylko w czasie wspólnej zabawy, albo w czasie spaceru. Postarajcie się wybrać tylko jedną osobę do poprawiania mowy, np. poprawia tylko mama (sami nie lubimy krytyki, więc pomyśl o tym jak byś się czuł stale poprawiany przez wszystkich?)
PowodzeniaJ