Ćwiczenia usprawniające percepcje wzrokowe i słuchowe
Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe:
- dobieranie jednakowych obrazków
- dobieranie par (wg różnych kryteriów)
- segregowanie obrazków w grupy tematyczne
- segregowanie obrazków podobnych tematycznie
- wyszukiwanie ukrytych szczegółów, różnic na obrazku
- układanie obrazków po lewej i prawej stronie
- określenie położenia
- dobieranie części do całości
- układanie obrazków z części (układanie wg wzoru, w oparciu o zapamiętany wzór, bez wzoru)
- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach
- wyszukiwanie podobieństw i różnic w obrazkach
- -rozpoznawanie figur płaskich: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt
- dobieranie jednakowych par figur
- dzielenie większej figury na mniejsze np. kwadraty, następnie scalanie lub komponowanie nowych całości
- różnicowanie i układanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości, koloru i kierunku, położenia, przeznaczenia
- tworzenie zbioru wg jednej cechy (kolor, grubość, wielkość, kształt)
- wg kilku cech (kolor i kształt np. kółka duże zielone)
- różnicowane w zestawie określonej figury
- dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nakładanie na wzór
- odtworzenie prostych układanek przestrzennych wg modelu.
Ćwiczeń percepcji słuchowej:
- wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych
- rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków (szmerów) - najpierw z pomocą wzroku, później słuchowo (dziecko wskazuje przedmiot, który identyfikuje ze słyszanym dźwiękiem)
- różnicowanie dźwięków, odgłosów dochodzących z otoczenia (z sąsiedztwa, z ulicy)
- różnicowanie i naśladowanie głosów zwierząt (zabawy ortofoniczne)
- grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki
- rozpoznawanie osób po głosie
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względu na jego natężenie
- wysłuchiwanie zmian w tempie i głośności, słyszanych dźwięków
- wysłuchiwanie i różnicowanie powtarzających się dźwięków
- układanie, tworzenie szeregów rytmicznych.