Unia Europejska - Projekty

Ćwiczenia usprawniające percepcje wzrokowe i słuchowe

 

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe:

  • dobieranie jednakowych obrazków
  • dobieranie par (wg różnych kryteriów)
  • segregowanie obrazków w grupy tematyczne
  • segregowanie obrazków podobnych tematycznie
  • wyszukiwanie ukrytych szczegółów, różnic na obrazku
  • układanie obrazków po lewej i prawej stronie
  • określenie położenia
  • dobieranie części do całości
  • układanie obrazków z części (układanie wg wzoru, w oparciu o zapamiętany wzór, bez wzoru)
  • uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach
  • wyszukiwanie podobieństw i różnic w obrazkach
  • -rozpoznawanie figur płaskich: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt
  • dobieranie jednakowych par figur
  • dzielenie większej figury na mniejsze np. kwadraty, następnie scalanie lub komponowanie nowych całości
  • różnicowanie i układanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości, koloru i kierunku, położenia, przeznaczenia
  • tworzenie zbioru wg jednej cechy (kolor, grubość, wielkość, kształt)
  • wg kilku cech (kolor i kształt np. kółka duże zielone)
  • różnicowane w zestawie określonej figury
  • dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nakładanie na wzór
  • odtworzenie prostych układanek przestrzennych wg modelu.

 

Ćwiczeń percepcji słuchowej:

  • wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych
  • rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków (szmerów) - najpierw z pomocą wzroku, później słuchowo (dziecko wskazuje przedmiot, który identyfikuje ze słyszanym dźwiękiem)
  • różnicowanie dźwięków, odgłosów dochodzących z otoczenia (z sąsiedztwa, z ulicy)
  • różnicowanie i naśladowanie głosów zwierząt (zabawy ortofoniczne)
  • grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki
  • rozpoznawanie osób po głosie
  • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względu na jego natężenie
  • wysłuchiwanie zmian w tempie i głośności, słyszanych dźwięków
  • wysłuchiwanie i różnicowanie powtarzających się dźwięków
  • układanie, tworzenie szeregów rytmicznych.
do góry