Unia Europejska - Projekty

Ćwiczenia i zabawy rozwijające aparat mowy

 

Zabawy i ćwiczenia warg i policzków

  • Minki: naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha,

smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie.

Zabawa w „Minki” do wiersza

Ryjek świnki-wargi wysunięte do przodu, lekko rozchylone na brzegach, dziobek ptaka-złączone wargi wysunięte daleko do przodu, uśmiech konia warga górna uniesiona do góry tak, by było widać wszystkie zęby, przyczyn górna warga jest ruchliwa, wiewiórka gryząca orzechy-pracuje dolna warga, warczący pies- uniesiona górna warga, zęby widoczne

 

„Jest na podwórzu świnek gromada

Każda ze świnek smacznie zajada.

I każda świnka już po posiłku,

Wysuwa ryjek nie bez wysiłku.

W stajni stoją koniki gniade,

patrzą na ptaków dużą gromadę.

Ptaki swe dziobki w przód wyciągają,

Koniki dziobki ich wyśmiewają.

Na drzewie rude wiewiórki siedzą,

Ruszają wargą, orzechy jedzą.

Twarde łupinki na dół zrzucają,

I o porządek wcale nie dbają.

Widzą to pieski, o czystość proszą

I w górę wyraźnie wargi unoszą.

One tu dobrze porządku pilnują,

Dlatego warczą i kły pokazują.”

 

  • Całuski-przesyłanie całusków, wargi wysunięte do przodu, cmokanie,
  • Rybka-wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb,
  • Zły pies -naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów, warczenie psa,
  • Gorąca zupa-dmuchanie na złożone w kształcie talerza ręce,
  • Echo-dobitne wymawianie za nauczycielem samogłosek a, o, i, u
  • Masaż warg-nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej,
  • Baloniki-nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, balon pękł -dziecko palcami uderza w policzki,
  • Zajęczy pyszczek -wciąganie policzków do jamy ustnej,
  • Motorek-parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora,
  • Wzywanie pomocy-wyraźne wymawianie samogłosek w parach:

e-o-naśladowanie karetki pogotowia,

i-u-naśladowanie policji,

e-u-naśladowanie straży pożarnej.

  • Gwizdanie,
  • Wargi układamy jako do samogłoski „u" i poruszamy dzióbkiem w prawo i lewo,
  • Nakładanie/ przegryzanie dolnej wargi na górna i odwrotnie,
  • Przetrzymywanie ołówka nad górną wargą,
  • Dmuchanie przez złączone wargi,
  • Półuśmiech - odciągamy na przemian kąciki warg.

 

Zabawy i ćwiczenia języka

  • Kotki - kotek pije mleko (szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi),
  • Zmęczony piesek - dzieci naśladują pieska, który głośno oddycha i język ma mocno wysunięty na brodę,
  • Sięgnij jak najdalej - kierowanie języka do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę,
  • Szczoteczka - język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron. W trakcie zabawy naśladujemy płukanie buzi wodą -powietrze z jednego policzka przechodzi do drugiego itp.
  • Język na defiladzie - język maszeruje jak żołnierz: na raz -czubek języka na dolną wargę, na dwa - czubek języka do prawego kącika ust, na trzy -czubek języka na górną wargę, na cztery - czubek języka do lewego kącika ust,
  • Cyrkowiec-język próbuje wykonać różne sztuczki np. górkę-czubek języka oparty o dolne zęby, środek się wybrzusza, rurkę -przez którą można wdychać lub wydychać powietrze, szpilkę-układanie wąskiego języka, wahadełko-przesuwanie językiem do kącików ust w stronę prawą i lewą, język nie dotyka warg,
  • Łyżeczka - unoszenie przodu i boków języka,
  • Łopatka - wysuwanie płaskiego i szerokiego języka, itp.
  • Koniki - czubek języka uderza o podniebienie i opada na dół. Raz konik idzie wolno, to biegnie, parska, śmieje się iha, iha,
  • Żabka - dziecko z talerzyka zbiera płatki kukurydziane za pomocą czubka języka, stara się wyciągnąć długi język, jaku żaby,
  • Język masażysta - czubek języka masuje delikatnie podniebienie, dziąsła na górze i dole, wargi, policzki od środka, próbuje rysować kreseczki, kółeczka,
  • Winda -otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą -raz do góry, raz do dołu,

 Ćwiczenie pionizujące język

  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp;
  • Zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. Z podniebienia przy szeroko otwartych ustach,
  • Konik jedzie na przejażdżkę -naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania,
  • Malarz -maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła,
  • Młotek - Ćwiczenie pionizacji języka -wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa,
  • Żyrafa -ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, naj dalej jak potrafisz,
  • Słoń -ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony,
  • Sklejanie pierogów-nagryzanie brzegów języka zębami (masaż i rozciąganie języka),
  • Wyżymaczka-przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby.

 

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • nadmuchiwanie baloników,
  • puszczanie baniek mydlanych,
  • dmuchanie przez nos na watkę zawieszoną na nitce,
  • wymawianie przy dość szeroko otwartych ustach: ka, ko, ke,ku, ki aka, oko, eke, uku, iki, ga, ge, gu, gi, go, aga, ege, ugu, igi, ogo,
  • nadymanie policzków, wypuszczanie powietrza nosem,
  • płukanie gardła wodą -gulgotanie,
  • ziewanie
  • kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej,
  • chrapanie na wdechu i wydechu,
  • wymawianie sybal: ak-ka, ag-ga, uk-ku, ug-gu, uku, aka, ok-ko, og-go, ek-ke, eg-ge, ik-ki, ig-gi, yk-gi,
  • oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta,
  • naśladowanie śmiechu staruszka /ho ho ho ho/, dziewczynki / hi hi hi/, pana /hu huhu/, pani /ha ha ha/, staruszki /hehehe/,

 

Ćwiczenia oddechowe

  • „Spacer na łące”. Dziecko wyobraża sobie że jest na łące. Podchodzi do każdego kwiatka i wącha go -wciąga powietrze nosem, zatrzymuje wdech i wypuszcza powietrze nosem,
  • zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”. Prezentujemy ćwiczenie; leżymy na plecach, na brzuchu umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się; wydech i brzuch opada,
  • łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym podnoszeniem rąk, wydech połączony z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół,
  • wykonanie wdechu i zdmuchanie świeczki (powoli szybko) na wydechu,
  • zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni,
  • zabawa ze słomką, przenoszenie kawałków styropianu do kubeczka, dmuchanie na styropian słomką,
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,
  • dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki,
  • gra na organach, trąbce gwizdku,
  • „balonik” -naśladowanie dmuchania balonu,
  • „zmarznięte ręce” dmuchanie na ręce, bo zmarzły,
  • gwizdanie na jednym wydechu,
  • dmuchanie na własną grzywkę,
  • „czarodziejski obrazek” -każde dziecko dostaje kartkę na której jest kropla tuszu, dziecko dmucha na nią przez słomkę tak aby powstał czarodziejski obrazek,
  • liczenie na jednym wydechu (ciągiem)-dmuchanie na wiatraczek,
  • naśladowanie lokomotywy -wydmuchiwanie „nadmiaru pary” ffff, szszsz.
  • naśladowanie balonika -wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”
  • „ Zdmuchiwanie mlecza” -długo, aż spadną wszystkie nasionka

 

Ćwiczenia fonacyjne

  • wymawianie długo samogłosek: a, e, o, u, i, y (śpiewnie), każdej oddzielnie,
  • zabawa "Echo"-wywoływanie poszczególnych samogłosek, powtarzanie ich głośno a następnie coraz ciszej,
  • łączenie wymowy samogłosek ze spółgłoskami: m, n (ma,me,mo...) i w odwrotnym kierunku (am,em,om...),
  • Zabawa ruchowa z użyciem ćwiczeń ortofonicznych „ syczące węże”
  • Dzieci wykonują ćwiczenia według opisu nauczyciela:

-Na jednym wydechu wymawiajcie sylaby: mi-je-mi-jo…

-Na dwóch sąsiednich dźwiękach zróbcie syrenę: i-ja-i-ja-i-ja…

-Na kolejnych dźwiękach wyśpiewujcie coraz wyżej: ma-me-mi-mo-mu.

  • „Naśladujemy instrumenty” :

- bębenek: bum, bum, bum,

- kołatka: klap, klap, klap,

- trójkąt: cyk, cyk, cyk,

- grzechotka: szu, szu, szu,

- tamburyn: pac, pac, pac.

  • mamma mia!

- raz wolno, a raz szybko,

- sylabami z przedłużeniem samogłosek,

-jedną sylabę cicho, a drugą głośno. Najpierw wolno, potem coraz szybciej,

 

Ćwiczenia słuchowe

  • rozróżnianie dźwięków mowy ludzkiej, świata przyrody, instrumentów muzycznych, itp,
  • wsłuchiwanie się w ciszę-wyłapywanie i nazywanie dźwięków z otoczenia, np. tykanie zegara, szum wiatru, brzęczenie muchy, itp.,
  • rozpoznawanie osób po głosie-kolegów, którzy naśladują np. głosy zwierząt, zabawy "W ciemnej piwnicy", "Kto cię woła?",
  • określanie źródła i kierunku dźwięku,
  • łączenie w pary przedmiotów, wydających takie same dźwięki,
  • liczenie dźwięków, rozpoznawanie melodii nuconej lub granej,
  • zabawa "Echo rytmiczne"-powtarzanie dźwięków następujących po sobie, początkowo takich samych, później różnych graficzne
  • odtwarzanie wysłuchanych rytmów za pomocą kresek, kółek, itp.,
  • wyróżnianie wyrazów w zdaniu, ilość wyrazów ilustruje liczba klocków, klaśnięć, itp.
  • różnicowanie wyrazów (wskazywanie na obrazku), które różnią się tylko jedna głoską, powoduje to zmianę znaczenia wyrazu, np. bułka-półka, domek -Tomek, góra-kura, dama-tama, koza-kosa, rok-lok, kasa-kasza, kos-kosz, buty-budy,itp.,
  • rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej: szafa-safa,sanki-szanki, dziecko ma określić kiedy mówimy prawidłowo, wydzielanie sylab w wyrazach,
  • dzielenie na sylaby imion, prostych wyrazów, np. z wyklaskiwaniem ilości sylab
  • wyszukiwanie imion rozpoczynających się od wybranej samogłoski,
do góry