Edukacja zdrowotna
Program nauczania edukacji zdrowotnej dla klas IV-VIII szkoły podstawowej „Holistyczna edukacja prozdrowotna w szkole podstawowej - ciało, umysł, duch
Na program nauczania edukacji zdrowotnej dla szkoły podstawowej składają się programy nauczania realizowane w klasach IV-VIII.
Program nauczania jest przewidziany do realizacji w ramach 144 godzin, w tym po 1 godzinie tygodniowo w klasach IV-VII i 16 godzin w klasie VIII, czyli:
- w klasach IV-VII: 32 godziny lekcyjne (1 godzina tygodniowo przez cały rok szkolny),
- w klasie VIII: 16 godzin lekcyjnych (1 godzina tygodniowo w pierwszym semestrze).
Treści nauczania zawarte w programie są:
- zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie nauczania edukacji zdrowotnej w szkole podstawowej (Dz.U. z 2025 r., poz. 378);
- zgodne z aktualna wiedzą oraz treściami omawianymi na lekcjach innych przedmiotów, w tym: biologii, wychowania fizycznego, edukacji dla
bezpieczeństwa, etyki, wiedzy o społeczeństwie i geografii;
- dostosowane do możliwości ucznia na danym poziomie
Treści nauczania w podziale na 10 działów:
- Wartości i postawy
- Zdrowie fizyczne
- Aktywność fizyczna
- Odżywianie
- Zdrowie psychiczne
- Zdrowie społeczne
- Dojrzewanie
- Zdrowie seksualne
- Zdrowie środowiskowe
- Internet i profilaktyka uzależnień
Każdy program zawiera:
- Założenia
- Cele ogólne i szczegółowe.
- Strukturę modułową (tematy, liczba godzin, zakres treści nauczania).
- Metody, formy pracy i proponowane środki
- Spójność z podstawą programową.
- Ewaluację.
Informacja dotycząca wymagań w zakresie wiedzy i umiejętności:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego szczegółowe regulacje dotyczące treści kształcenia, celów oraz wymagań edukacyjnych w zakresie edukacji zdrowotnej określa rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego z dnia 6 marca 2025 r. (Dz.U. z 2025 r., poz. 378). Dokument ten stanowi fundament organizacyjny i merytoryczny zajęć prowadzonych w ramach systemu edukacji.
W rozporządzeniu zawarte są zarówno:
- wymagania szczegółowe, które odnoszą się do obowiązkowych treści nauczania - każda szkoła ma obowiązek ich realizacji
w procesie dydaktycznym;
- jak i wymagania fakultatywne, które pozostają do dyspozycji szkoły i nauczyciela, w zależności od potrzeb, możliwości oraz zainteresowań
uczniów.
Program edukacji zdrowotnej dla poszczególnych klas dostępny w załącznikach.
| Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
|---|---|---|---|
| Wstęp HOLISTYCZNA EDUKACJA PROZDROWOTNA.pdf | 423KB | pobierz Plik: Wstęp HOLISTYCZNA EDUKACJA PROZDROWOTNA.pdf | |
| Edukacja zdrowotna klasa IV.pdf | 845.8KB | pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa IV.pdf | |
| Edukacja zdrowotna klasa V.pdf | 869.42KB | pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa V.pdf | |
| Edukacja zdrowotna klasa VI.pdf | 781.52KB | pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa VI.pdf | |
| Edukacja zdrowotna klasa VII.pdf | 760.61KB | pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa VII.pdf | |
| Edukacja zdrowotna klasa VIII.pdf | 506.17KB | pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa VIII.pdf |
