Unia Europejska - Projekty

Edukacja zdrowotna

Program nauczania edukacji zdrowotnej dla klas IV-VIII szkoły podstawowej „Holistyczna edukacja prozdrowotna w szkole podstawowej - ciało, umysł, duch 

Na program nauczania edukacji zdrowotnej dla szkoły podstawowej składają się programy nauczania realizowane w klasach IV-VIII.

 

Program nauczania jest przewidziany do realizacji w ramach 144 godzin, w tym po 1 godzinie tygodniowo w klasach IV-VII i 16 godzin w klasie VIII, czyli:

  • w klasach IV-VII: 32 godziny lekcyjne (1 godzina tygodniowo przez cały rok szkolny),
  • w klasie VIII: 16 godzin lekcyjnych (1 godzina tygodniowo w pierwszym semestrze).

 

Treści nauczania zawarte w programie są:
  • zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie nauczania edukacji zdrowotnej w szkole podstawowej (Dz.U. z 2025 r., poz. 378);
  • zgodne z aktualna wiedzą oraz treściami omawianymi na lekcjach innych przedmiotów, w tym: biologii, wychowania fizycznego, edukacji dla

bezpieczeństwa, etyki, wiedzy o społeczeństwie i geografii;

  • dostosowane do możliwości ucznia na danym poziomie

 

Treści nauczania w podziale na 10 działów:
  1. Wartości i postawy
  2. Zdrowie fizyczne
  3. Aktywność fizyczna
  4. Odżywianie
  5. Zdrowie psychiczne
  6. Zdrowie społeczne
  7. Dojrzewanie
  8. Zdrowie seksualne
  9. Zdrowie środowiskowe
  10. Internet i profilaktyka uzależnień

 

Każdy program zawiera:
  • Założenia
  • Cele ogólne i szczegółowe.
  • Strukturę modułową (tematy, liczba godzin, zakres treści nauczania).
  • Metody, formy pracy i proponowane środki
  • Spójność z podstawą programową.
  • Ewaluację.

 

Informacja dotycząca wymagań w zakresie wiedzy i umiejętności:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego szczegółowe regulacje dotyczące treści kształcenia, celów oraz wymagań edukacyjnych w zakresie edukacji zdrowotnej określa rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego z dnia 6 marca 2025 r. (Dz.U. z 2025 r., poz. 378). Dokument ten stanowi fundament organizacyjny i merytoryczny zajęć prowadzonych w ramach systemu edukacji.

 

W rozporządzeniu zawarte są zarówno:
  • wymagania szczegółowe, które odnoszą się do obowiązkowych treści nauczania - każda szkoła ma obowiązek ich realizacji

w procesie dydaktycznym;

  • jak i wymagania fakultatywne, które pozostają do dyspozycji szkoły i nauczyciela, w zależności od potrzeb, możliwości oraz zainteresowań

uczniów.

 

Program edukacji zdrowotnej dla poszczególnych klas dostępny w załącznikach.

Kategoria: powiązane pliki [6]
Format Nazwa pliku Rozmiar Pobierz
pdf Wstęp HOLISTYCZNA EDUKACJA PROZDROWOTNA.pdf 423KB pobierz Plik: Wstęp HOLISTYCZNA EDUKACJA PROZDROWOTNA.pdf
pdf Edukacja zdrowotna klasa IV.pdf 845.8KB pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa IV.pdf
pdf Edukacja zdrowotna klasa V.pdf 869.42KB pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa V.pdf
pdf Edukacja zdrowotna klasa VI.pdf 781.52KB pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa VI.pdf
pdf Edukacja zdrowotna klasa VII.pdf 760.61KB pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa VII.pdf
pdf Edukacja zdrowotna klasa VIII.pdf 506.17KB pobierz Plik: Edukacja zdrowotna klasa VIII.pdf
do góry