Zespół Szkolno-Przedszkolny w Godowie
Wychowawca mgr Anna Weideman-Pająk
Nauczyciel mgr Izabela Gardyan
Witajcie Żabki, święta coraz bliżej, więc zostańmy dziś w temacie świąt, ale będzie też coś co lubicie - czyli ruch (bo ruch to zdrowie i dobry humor).
Wielkanocne jaja - rodzicu jak możesz, pokaż dziecku na stronach internetowych różne rodzaje jaj wielkanocnych (pisanki, kraszanki, wydmuszki). Zaplanujcie jakie wielkanocne jaja wy zrobicie, jakim sposobem.
Możecie zafarbować jajka naturalnie J :
- żeby otrzymać kolor żółty gotujemy jajka w suchych łupinach cebuli
- czerwony - kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody
- brązowy- łupina orzecha
- zielony - trawa, pokrzywa
- różowy - sok z buraka
Zabawa badawcza - możecie pooglądać surowe jajko, jego skorupkę, omówić jej wygląd, możecie jajko zobaczyć pod światło lampki może uda się zobaczyć co jest w środku. Rozbijcie jajko do szklanki, sprawdźcie czy skorupka jest twarda czy raczej delikatna. Dokładnie przyjrzyjcie się rozbitemu jaju, z czego się składa, jaką ma konsystencję itp. Dzieci zwykle bardzo się tym interesują więc mam nadzieję że tutaj tym razem też tak będzie.
Poćwiczmy troszkę nasze rączki - będziemy wycinać.
Kochany rodzicu nie potrzeba nam nic nadzwyczajnego - biała kartka z której wytniesz kilka jajek, na jajkach flamastrem lub kredką narysuj wzór (zacznij od łatwiejszego)
Kochani a tu coś co lubicie…. Także życzę Wam dobrej zabawy, bo ruch to zdrowie…
Oczywiście nie musicie całości przerobić.
Pozdrawiam Was, dobrej zabawy i ZDROWIA.
Dzień Dobry po weekendzie. Pogodę mamy piękną, ale okoliczności, i wiadomości w dalszym ciągu optymistyczne nie są.
Rozpoczyna się tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, pewnie będą inne niż zwykle, ale zdaje sobie sprawę, że będziecie bardziej zajęci choć mam nadzieję, że znajdziecie trochę czasu aby się wspólnie pobawić.
Przeczytajcie Żabkom wiersz, porozmawiajcie na jego temat: Jakie zwyczaje mamy podczas świąt Wielkiejnocy?, jakie zwyczaje wymienione w wierszu zapamiętali?
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
Taniec na jajkach - zabawa ruchowa, w której najpierw trzeba przygotować jajko wycięte z kartki. Na tym jajku tańczymy (rodzicu włącz muzykę, albo wystukuj rytm, klaszcz itp.). Na jajku dzieci tańczą do puki słyszą umówiony sygnał, kiedy sygnał umilknie, dzieci zatrzymują się, a jajko jest składane na pół. Po złożeniu jajka zabawę kontynuujemy - oczywiście chodzi o to, żeby z jajka nie spaść…. Zabawę kontynuujemy tak długo jak jesteśmy w stanie (w dowolny sposób ) tańczyć na papierowym jajku, nie dotykając podłogi.
Kurczaki - praca plastyczna. Do jej wykonania będą potrzebne nam kartki - mogą być kolorowe, możecie zamalować kartkę na dowolny kolor lub użyć zwyklej białej. Niech dzieci odrysują koła (np. od talerza, szklanki itp.) następnie trzeba je wyciąć i naciąć w jednym miejscu (promień koła). Zginamy skrzydełka kurek, dorysowują nóżki, dzioby i oczy.
To jest oczywiście propozycja, możecie wykazać się własnymi pomysłami, a wiem, że jesteście w tym najlepsi.
Witajcie Żabki i witajcie Rodzice Żabek (Dziadkowie). Dziś piątek, jutro rozpoczyna się weekend, choć czasem mam wrażenie, że każdy dzień jest taki sam, ale damy radę ! Mam kilka propozycji dla Was na dziś… ale najpierw bardzo Wam dziękuję za zaangażowanie w te różne zabawy i zajęcia, które Wam proponujemy, dziękuję za zdjęcia na grupie, które bardzo miło jest oglądać zwłaszcza teraz kiedy tęsknimy za Żabkami coraz bardziej!!
Przeczytajcie wiersz, porozmawiajcie na jego temat. Zadajcie dzieciom pytania : kto jest bohaterem wiersz?, jak wygląda gąsienica? Jak spędziła zimę? Co stało się na wiosnę? Czy gąsienica zimą i wiosną wygląda tak samo?
Idzie ścieżką gąsienica,
Kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma,
Jedną robi pa, pa, pa.
Do widzenia, do widzenia,
Czary-mary, już mnie nie ma.
Nitką się owinę cała
i w kokonie będę spała.
Kokon się na wietrze chwieje,
Niby nic się już nie dzieje.
Gąsienica w środku śpi,
Zatrzasnęła wszystkie drzwi.
Aż tu nagle - patrzcie teraz,
Ktoś kokonu drzwi otwiera,
Macha na nas skrzydełkami,
Kto to jest? - Powiedzcie sami!
Spróbujcie omówić cykl życia motyla, omówcie wspólnie co dzieje się na obrazkach.
Starszaki- można wykorzystać karty pracy- KP3. 28
Dla młodszych „gotowiec” Kliknij
Możecie pooglądać w google pooglądać różne motyle, porozmawiać o cechach charakterystycznych, o ich wyglądzie, nazwach.
Byłoby fajnie jakbyście wspomnieli o symetrii - że motyl ma takie same znaczki, w tym samym miejscu na obydwóch skrzydełkach. Jak macie kolorowankę motyle możecie zagiąć kartkę w połowie, wtedy dzieci zobaczą jak dwie połowy pokrywają się.
Możecie zrobić eksperyment : narysować motyla na dużej kartce (wcześniej zaznaczcie połowę kartki, żeby motyl był taki sam z dwóch stron kartki - łatwiej będzie wydrukować). Na jedną stronę motyla (np. prawe jego skrzydło) nanosimy kropelki farby i zaginamy na pół (farba odbije się symetrycznie na drugim skrzydełku.
Narysujcie kochane Żabki pięknego motyla, jeśli tylko macie ochotę, albo nawet kilka, bo przecież mamy wiosnę i motyli będzie coraz więcej.
Pozdrawiamy Was i życzymy zdrówka.
Mija kolejny dzień i są kolejne propozycje, żeby spędzić ze sobą trochę czasu. Oglądam każdego dnia zdjęcia, które umieszczacie na naszej grupie i jestem zachwycona tym, jak się staracie i wykonujecie różne zadania, które Wam proponuję. Świetnie dajecie sobie radę - brawo.
Dalej pozostajemy w tematyce wiosennej - jest to fantastyczna pora roku i dużo można o niej mówić…
Drodzy rodzice dziś jest Światowy Dzień Autyzmu - rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat autyzmu, opowiedz mu co to jest, jak mogą zachowywać się dzieci, które na niego chorują. Opowiedz mu o tolerancji, że mimo, iż każdy jest inny to jesteśmy podobni do siebie, wszyscy mamy uczucia .
Jeżeli podejmiecie temat, to proszę niech Żabki narysują niebieskie serduszko i jeżeli macie taką możliwość ubiorą coś niebieskiego - w ten sposób możemy pokazać naszą solidarność z wszystkimi chorymi i ich rodzinami.
Jeżeli zrobicie zdjęcia możecie umieścić na naszej grupie pod postem.
Zapraszam Was do zobaczenia filmu - świetnie tłumaczy czym jest autyzm
Skoro jesteśmy przy temacie zdrowia, to porozmawiajcie o tym co pomaga nam być zdrowym. Pogadajcie o zdrowym jedzeniu (warzywa, owoce), witaminach, o tym jak ważne jest picie wody, o wystarczającej ilości snu, ale także o ćwiczeniach - nie wiem czy wypada nam mówić o świeżym powietrzu w dobie kiedy mamy unikać wychodzenia z domu….
Może po tej rozmowie uda wam się wspólnie przygotować jakiś zdrowy posiłek np. kolorowe wiosenne kanapki , a co lepsze, może uda się go razem zjeść (myślę tu o tych oporniejszych, którzy stronią od warzyw czy owoców).
Dla tych Żabek, które są jak żywe srebra proponuję zabawy ruchowe:
„Bociany”- zamieniamy się w bociany i po pokoju chodzimy tak jak one, wysoko unosząc nogi, machając skrzydłami i „klekocząc”. Umówcie się na jakiś sygnał , który będzie znakiem aby bociany stanęły nieruchomo na jednej nodze. Zabawę można powtarzać wiele razy.
Żabki” - dzieci poruszają się po pokoju jak żaby (przysiad i ręce między stopami) w różnym tempie, które wy rodzice wyznaczycie - klaszcząc, stukając itp.
„Gimnastyka” - dzieci spiewają i pokazują znaną im piosenkę (plik załączę na grupie)
„Gimnastyka to zabawa, to dla dzieci fajna sprawa,
Ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, przysiad, skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos.
„Szukamy wiosny”- możecie włączyć muzykę, ale możecie także wystukiwać rytm, nadając tempo do zabawy, podczas której wymyślacie owady, ptaki, zwierzęta, a dzieci ruszają się lub wydają odgłosy jak dane zwierzę, owad itp.
„Koniki polne” - dzieci naśladują skaczące koniki polne.
„Wdech i wydech”- na koniec żeby troszkę się wyciszyć włączcie sobie spokojną muzykę, połóżcie się na dywanie, zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie piękną zieloną łąkę (bez tego w koronie), ćwierkające ptaszki, skaczące zające, ciepłe słoneczko i co tylko Wam się marzy….
Trzymajcie się zdrowo. Pozdrawiamy
Witajcie Żabki! Chociaż nie spotykamy się w naszej Sali, to każdego dnia o Was myślę i zastanawiam się czy pomagacie rodzicom w różnych obowiązkach, czy sprzątacie zabawki w swoim pokoju, czy chętnie wykonujecie różne zadania no i czy jesteście grzeczne - pewnie tak - bo zawsze mówię że grupa Żabek jest NAJLEPSZA i NAJGRZECZNIEJSZA!
Dziś mam kilka propozycji żeby wspólnie się pobawić:
Zastanówcie się z jakimi dźwiękami kojarzy Wam się wiosna? (Smutne, wesołe, szybkie, wolne.) Spróbujcie zamienić się we wiosenne nutki i z przedmiotów codziennego użytku zrobić instrumenty (zagrać jakieś dźwięki np. na łyżkach, gazetach, klockach)
Zamieszczę wam link do piosenki - posłuchajcie wspólnie opiszcie Panią Wiosnę (jak wygląda, w co jest ubrana itp. ) maszerujcie do dźwięków piosenki, grajcie na swoich instrumentach, zróbcie trochę hałasu, żeby obudzić wszystkie wiosenne kwiaty, ptaki.
Jeżeli macie do dyspozycji plastikowe butelki, pojemniki po jogurtach możecie zrobić grzechotki - sypiąc do nich groch, fasole, ryż ,kasze - co macie w domu. Możecie ozdobić butelki (pomalować, przykleić jakieś kolorowe kartki) . Pomuzykujcie razem J
Spróbujcie narysować Panią Wiosnę z piosenki . Możecie użyć kolorowych kredek, farb lub innych plastycznych przyborów. Może będziecie chcieli pokazać swoje prace - jeśli tak to zamieście je na naszej grupie J
Możecie na koniec, żeby troszkę się wyciszyć po naszym muzykowaniu usiądźcie wygodnie na dywanie, a ty rodzicu wydobywaj dowolne dźwięki z różnych stron - niech dziecko bez patrzenia wskaże skąd wydobywa się dźwięk.
Możecie też zawiązać oczy dziecku, stanąć przed nim i wydobywając dźwięk poruszać się, dziecko niech powoli podąża za dźwiękiem. Oczywiście Kochane Żabki nie zapominamy o zachowaniu bezpieczeństwa podczas wszystkich zabaw.
Bawcie się dobrze i bądźcie zdrowi.
Witajcie drodzy Rodzice i kochane Żabki.
Codzienne wiadomości w telewizji, radio i Internecie na pewno nie dają nam powodów do zadowolenia z panującej na całym świecie sytuacji, ale te wszystkie emocje które nami targają, dają się odczuć naszym dzieciom, które i tak już wiele zmian musiały przyjąć w ostatnim czasie, dlatego dziś też kilka propozycji , żeby troszkę zapomnieć o świecie za murami naszych domów, a dzieciom dać radość. ..
Gramy w zielone - możecie pobawić się w podawanie zielonych przedmiotów, można podawać skojarzenia do koloru zielonego (np. z jakim kolorem kojarzy się Wiosna?)
Można też zabawę tę zmienić na bardziej ruchową J - wyznaczyć czas na znalezienie zielonego przedmiotu i przyniesienie w wyznaczone miejsce (np. rodzicu licz do 10, w tym czasie niech dziecko szuka samodzielnie jakiegoś zielonego przedmiotu i niech przyniesie go we wspólnie wyznaczone miejsce.
Macie więcej pociech - zróbcie zawody - kto znajdzie więcej przedmiotów.
Wierszyk do wykorzystania do zabawy (może być to okrzyk kończący każdy przyniesiony przedmiot):
Grasz w zielone?
Gram!
Masz zielone?
Mam! Zielony……
Możecie po prostu porozmawiać o kolorach, zapytajcie dlaczego kolor zielony akurat kojarzy się z naturą, z wiosną? Co zieleni się wiosną?
Spróbujcie pójść o krok dalej i zadajcie bardziej abstrakcyjne pytanie : Co by było gdyby na świecie zabrakło koloru zielonego na świecie?
Bardzo jestem ciekawa ich odpowiedzi, bo grupa jest kreatywna!! Jak macie ochotę podzielcie się na naszej grupie ich odpowiedziami.
To wy teraz pomagacie pełnić nam naszą rolę, ale możecie cieszyć się rozmową z dziećmi, ich cudownymi pomysłami i ujęciem tematu.
Jak macie ochotę możecie pobawić się farbami :
- na białej kartce zróbcie kilka kropli rozcieńczonymi z wodą farbami (np. kolor zielony), niech dzieci rozdmuchają te krople z każdej strony kartki (przy okazji będą ćwiczenia logopedyczne - pani Gosia będzie z nich dumna ) powstaną fantazyjne kleksy, do których po wyschnięciu będzie można domalować ….. no właśnie to będzie zależało od was i waszego dzieła co domalujecie ..(czy powstanie ufoludek, czy wiosenna łąka…) „Nasze” dzieci mają swoje wizje i ogromną wyobraźnię.
Możecie kochani przygotować wspólnie coś pysznego- zielonego J , zależy co macie w kuchni w tym czasie ograniczeń (sałatka, mus z kiwi, zupa brokułowa, może szpinak )
Dla tych którzy czują się na siłach - możecie pobawić się w kolory po angielsku.
Jeżeli skorzystacie z propozycji życzymy Wam dobrej zabawy i oczywiście niezmiennie zdrowia!!
Dziś mam dla Was propozycje, żeby porozmawiać o wiosennym ogrodzie J
Kochany rodzicu przeczytaj dziecku wiersz :
Pospałyby grządki pod kołdrą wilgoci…
Nic z tego! Już wietrzyk swawolny psoci:
Rozbujał trawniki, siadł na tulipanie,
Zadzwonił konwalią na wczesne śniadanie…
Wietrzyku urwisie! Daj pospać!
A nie dam… Słoneczne całusy każdemu dziś sprzedam!
Prostujcie kołnierze, wygładźcie sukienki,
Panowie-krokusy, sasanki-panienki!
Szafirku, zmruż oczy, bo słońce świeci!
Pierwiosnku, pod listkiem nie chowaj swych dzieci.
Już wiosna! Już wiosna, obudźcie się, kwiaty!
Niech tęczą rozbłysną uśpione rabaty!
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza, zadajcie pytania : kto wystąpił w utworze? Co robił wiatr? Dlaczego wiatr budził roślinki do życia? Co oprócz narzędzi ogrodniczych jest potrzebne aby wyhodować (zbudzić) roślinkę? Jakie kwiatki zbudził wiatr?
Pooglądajcie - na stronach internetowych (jeżeli nie macie obrazków) kwiaty wymienione w wierszu, wiosenne kwiaty, jeżeli macie możliwość i chęć możecie wyjść i poszukać w swoim ogrodzie wiosennych kwiatów. Porozmawiajcie o tym jak wyglądają, o kolorach, wielkości.
Możecie wypełniać kontury kwiatów dowolnymi technikami (farby, kredki, plastelina rozcierana paluszkiem, wydzieranka - jeżeli dysponujecie kolorowymi kartkami, bibuła )
Jeżeli macie możliwość i ochotę możecie przygotować własną hodowlę.
Przygotujcie słoiczek, gazę, gumkę recepturkę i ziarno np. grochu. Załóżcie gazę na słoiczek, „przymocujcie ją” za pomocą gumki, nalejcie wody aby gaza była wilgotna i ułóżcie na niej ziarenka. Możecie porozmawiać przy tej okazji o tym co jest potrzebne roślinkom, aby pięknie rosły ;) Odstawcie słoiczek w słoneczne miejsce i obserwujcie każdego dnia, dbajcie żeby nasze ziarenka miały wodę i słoneczko.
Witajcie propozycja na dziś..
Powtórzymy sobie literkę, którą poznaliśmy jeszcze w przedszkolu. Drogi rodzicu jeżeli masz w domu cebule i czosnek pokaż go dziecku, daj dotknąć, powąchać, może nawet skosztować ;), opowiedz mu do czego można je wykorzystać. Opowiedz dziecku, że warzywa te mogą pomóc w zwalczaniu choroby, że z cebuli robi się syrop, że czosnek to naturalny antybiotyk itp.
Ułóżcie na podłodze dużą literę C ze skakanki, chustki (co macie pod ręką)niech dziecko bosymi stópkami chodzi po konturze, porozmawiajcie o tym z czym kojarzy mu się ta literka, co mu przypomina. Kreślcie w powietrzu palcem tę literę, możecie kreślić ją wzajemnie sobie na plecach, talerzu wysypanym kaszą manną itp. Możecie wykleić kontury litery za pomocą kolorowych kartek, plasteliny itp.
Możecie zrobić konkurs na wyszukiwanie wyrazów gdzie na początku słychać C,
Pięciolatki pracują w kartach pracy 3 str. 22
Zdrowia i miłego weekendu.
W miarę możliwości na poniedziałek możecie przygotować słoiczek, gazę, groch, fasolę według uznania.
Witajcie Żabki dziś poznamy narzędzia ogrodnicze.
W domu czasem jest potrzebna
metolowa albo z drewna.
Po niej strażak też się wspina
A odpowiedź to……. (drabina)
W ogrodzie są używane
Metalowe lub drewniane
Szybko sprzątniesz nimi liście
Pewnie wszyscy odgadliście……… (grabie)
Ma ostrze i trzonek
Skopiesz nią zagonek …….(łopata)
Leci z niej woda przez sito blaszane
jaka to wygoda
już kwiatki podlane…… (konewka)
Teraz rodzicu możesz porozmawiać z dzieckiem do czego służą dane narzędzia, jak wyglądają, spróbujcie wymienić inne, które mogą przydać się wiosną w ogrodzie.
Propozycja 1
Możecie poszukać w reklamowych gazetkach, gazetach narzędzi ogrodowych przykleić je na kartkę, dziecko może dokończyć obrazek za pomocą kredek, może dorysować grządki, kwiaty itp.
Propozycja 2
Dajcie dziecku czystą kartkę niech samo z narysuje jakieś narzędzia ogrodowe
Pobawcie się w kalambury ogrodnicze. Pokażcie dziecku pracę wykonywaną w ogrodzie wiosną, niech spróbuje odgadnąć jaka praca jest wykonywana i jakie narzędzie ogrodnicze może być przy niej wykorzystywane, następnie zamieńcie się rolami.
Zdrówka.
W związku z przedłużającą się nieobecnością Żabek w przedszkolu z powodu epidemii koronawirusa, będziemy przesyłać Wam propozycje zajęć, zabaw, aktywności dla dzieci - żeby mogły odnaleźć w tym czasie choć namiastkę przedszkola. Zdajemy sobie sprawę z tego, że część z Was pracuje zawodowo, że macie wiele zajęć dlatego nasze wpisy potraktujcie jako propozycje do zabawy, nauki i wspólnego spędzenia czasu. Gdybyście chcieli podzielić się z nami Waszymi poczynaniami w formie zdjęć czy filmików lub mieli jakieś pytania czy wątpliwości, kontaktujcie się z nami poprzez naszą grupę na Facebooku lub dzwońcie. Liczymy na to, że uda nam się pomóc Wam przetrwać ten trudny dla nas wszystkich czas! Mamy dla Was propozycję zabaw na najbliższe dni! Życzymy dużo zdrowia.
„Słońce i deszczyk” : biegajcie po pokoju, na hasło mamy „Słońce” zatrzymajcie się i stańcie z uniesionymi rękami, na hasło „deszcz”- przykucnijcie i schowajcie głowy.
„Bocian” chodźcie po pokoju z wysoko uniesionymi kolanami, co jakiś czas zatrzymajcie się i stańcie na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona. Ciekawe komu uda się zachować równowagę.
„Żabki” skaczcie po pokoju ja żabki, na hasło mamy/taty „Bocian idzie” zastygacie w bezruchu aby bocian was nie zjadł.
„Kokon” niech mama/ tata zawiną was w koc, mate itp. w kokon i spróbujcie z niego wyjść.
Życzymy milej zabawy i zdrówka.