Zespół Szkolno-Przedszkolny w Godowie
Wychowawca mgr Dagmara Marcol
Nauczyciel mgr Maryla Rduch
Witamy Was cieplutko kochane Smerfiki!
Tęsknimy bardzo mocno za Wami i mamy nadzieję, że spotkamy się już niebawem. Rozpoczynamy nowy tydzień, który będzie dotyczył zbliżających się Świąt Wielkanocnych.
Pogoda dodaje nam mnóstwo pozytywnej energii i zapewne w Waszych domach już trwają przygotowania do tego świątecznego czasu.
Dzisiejszy temat to: „Koszyczek wielkanocny”
Cel: Wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy
Zachęcamy by przeczytać dzieciom wiersz pt. „Wielkanoc”
- Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” - ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany.
Pytania do tekstu: Z czego robi się pisanki? Co robimy w lany poniedziałek? Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? Co wam się kojarzy ze Świętami Wielkanocnymi?
Prosimy odszukać dowolny koszyczek wielkanocny w grafice internetowej, wydrukujcie go i dajcie pokolorować dzieciom kredkami.
Witam serdeczne. Za oknem piękne wiosenne widoki dlatego na dzisiejszy dzień przygotowałam dla Was wiersz B. Szelągowskiej Wiosenne powroty.
Przyszła wiosna,
tuż za nią ptaki przyleciały.
Teraz będą jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry
- dom ma na topoli.
Za to żuraw wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!
Można omówić z dzieckiem treść wiersza: Jakie ptaki wymienione są w wierszu?
Gdzie znajduje się dom bociana? Jak myślisz, co to są mokradła? Gdzie zakłada gniazdo jaskółka? Co robi z jajkami kukułka? Jak się nazywają dzieci ptaków?
Żabki w stawie. Potrzebne materiały: kartka niebieska - staw oraz pięć zielonych kółek - żabki. Dziecko umieszcza w stawie dwie żabki, po chwili doskakuje jeszcze jedna żabka. Ile jest teraz żabek w stawie ? Można zmieniać liczbę dodawanych, jak i odejmowanych żabek.
Polecam także zabawy skoczne na świeżym powietrzu: wyścig żabek skakanie w parze rodzic - dziecko do ustalonego miejsca, bocian i żabki - żabka skacze , bocian łapie żabkę.
Serdecznie pozdrawiam, miłej zabawy.
Dzisiejszą propozycją zabawy jest gra słowna.
Dzieci dopowiadają przeczenia do podanych słów: nieszybki (wolny), nieciepły (zimny), niemały (duży), niemokry (suchy), niewesoły (smutny), i tym podobne. Zachęcam do zabawy ruchowej: raz, dwa, trzy bocian patrzy. Rodzic jest bocianem, dziecko żabą. Żaba skacze po dywanie a na hasło bociana Raz, dwa, trzy, bocian patrzy żabka kuca nieruchomo. Następuje zamiana ról.
Dbając o rozwój umiejętności manualnych zachęcam do zabawy pod tytułem: Wiosenne inspiracje: lepienie z plasteliny wiosennych oznak takich jak kwiatki, bocian, i inne ptaki.
Zachęcamy do zabawy logopedycznej z głoską f. Dziecko powtarza za rodzicem głoskę f oraz wyrazy rozpoczynające się na tę głoskę. (flaga, foka itp.).
Dzień dobry. Malowanie, śpiewanie to fajne zabawy. Dziś pobawimy się w liczenie. Wiosną kwiaty kwitną robi się kolorowo. W związku z tym chciałam zaproponować zabawę matematyczną: Płatki kwiatów . Potrzebne przybory słomki, okrągłe waciki (mogą być wcześniej pomalowane przez dziecko farbą na kolor np. żółty, czerwony i zielony po pięć z każdego koloru). Rodzic układa trzy słomki obok siebie oraz po jednym, dwa lub trzy płatki nad każdą słomką. Należy zapytać ile płatków ma pierwszy kwiatek? I polecić dziecku dołożyć na przykład 2 płatki. Zadaniem dziecka jest dołożenie ilości usłyszanych płatków oraz przeliczenie ile każdy kwiatek ma płatków. Następnie zapytać dziecko, który kwiatek ma najmniej płatków, a który najwięcej. (liczymy w zakresie pięciu).
Wiosna obdarza nas pięknymi kolorami, dlatego możecie pobawić się w eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny? Na paletę lub tekturkę nakładamy trzy kolory farby: żółtą, niebieską oraz czerwoną. Dziecko maluje czerwone kółko i dokłada na przykład kolor żółty. Nazywa powstały kolor. Dziecko eksperymentuje malując i łącząc dowolnie kolory. Życzymy udanej zabawy. Po zajęciach jeśli pogoda dopisze zapraszamy do zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.
Drodzy Rodzice, dziś mam dla Was i Waszych pociech propozycję wysłuchania piosenki Zielona Wiosna kliknij
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści piosenki: Jak szeptały żabki? Jak klekotał bociek?
Jakie odgłosy wydawał wróbelek? Jaka według dziecka jest wiosna?
Można pozwolić dziecku stworzyć także układ taneczny do piosenki.
Utrwalenie słownictwa o zwierzętach dzikich na podstawie piosenki
What Do You See? Ze strony
Jeśli macie w domu jakieś książeczki, atlasy dzieci mogą wskazywać na obrazku poznane zwierzątka i nazywać je po angielsku.
Życzę przyjemnej zabawy.
Cele: rozwijanie mowy, wzbogacenie wiedzy o ptakach.
Opowiadanie A.Widzowskiej Powrót bociana.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. - Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? - zapytał dziadek. - Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? - zapytał chłopiec. - To jest gniazdo bociana. - Dziadku, tam nikogo nie ma. - Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. - Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł - powiedział chłopiec. - Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. - Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? - Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. - I one też kiedyś odlecą? - Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. - Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem - stwierdził Olek. - Ja też nie - odparł ze śmiechem dziadek. - Brakuje nam skrzydeł. - I dziobów - dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. - Jerzyki? - zdziwił się chłopiec. - Przecież jeże nie latają! - Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. - Miałeś rację, dziadku! - zachwycił się Olek. - Już są! Skąd wiedziałeś?
-Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
- Kle, kle, kle! - powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
- Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
- Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
Pytania do tekstu:
Dokąd pojechał Olek?
Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
Wykonanie pracy plastycznej „Bocian” - malowanie farbami.
Cele: Wzbudzenie zainteresowania wiosenną przyrodą.
Wiosna w zielonej sukience
nogami bosymi stąpa.
I gdzie stopę stawia,
tam… to chyba czary -
wiosenny kwiat zostawia.
Po spacerze wiosny
świat zmienia się cały.
Ptaki wśród zieleni
radośnie śpiewają,
motyle fruwają,
świerszcze cicho grają.
Kwiaty kolorowe
wśród traw zakwitają.
Gdyby nie ty, wiosno,
i te twoje czary,
to świat byłby pewnie
i smutny, i szary.
Rozmowa z dzieckiem na temat wiosny - jej oznak.
Dzisiejszy temat dnia brzmi : „MARCOWA POGODA”-zachęcamy do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie ;)
Zadanie 1 :
Słuchanie wiersza „Marcowe kaprysy” i przypomnienie znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu”
Ja jestem marzec, ja wam pokażę,
jak dobrze mieszać pogodę w garze.
Zanim na dobre wiosna przybędzie,
ja ślady zimy zostawię wszędzie.
Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,
i jeszcze trochę śnieżek poprószy.
I chociaż słońce mocniej przygrzeje,
to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.
Zadanie 2:
Zabawa matematyczna Największy, najmniejszy.
Trzylatek -wskazuje najmniejszy parasol i największy parasol.
Czterolatek- mówi, który parasol jest mały, który większy, a który największy i przelicza wszystkie parasole.
Zadanie 3:
Po rozmowie z dziećmi na temat przysłowia „w marcu jak w garncu” przygotowujemy pracę plastyczną -Na kartce technicznej rysujemy garnek i dzieci plasteliną wyklejają różne elementy pogody (słońce, krople deszczu, chmury, płatki śniegu, błyskawice). Następnie kredkami lub farbami mogą pomalować pokrywkę i uszy garnka; )