Zespół Szkolno-Przedszkolny w Godowie
Wychowawca mgr Dagmara Marcol
Nauczyciel mgr Maryla Rduch
Drodzy Rodzice, dziś mam dla Was i Waszych pociech propozycję wysłuchania piosenki Zielona Wiosna kliknij
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści piosenki: Jak szeptały żabki? Jak klekotał bociek?
Jakie odgłosy wydawał wróbelek? Jaka według dziecka jest wiosna?
Można pozwolić dziecku stworzyć także układ taneczny do piosenki.
Utrwalenie słownictwa o zwierzętach dzikich na podstawie piosenki
What Do You See? Ze strony
Jeśli macie w domu jakieś książeczki, atlasy dzieci mogą wskazywać na obrazku poznane zwierzątka i nazywać je po angielsku.
Życzę przyjemnej zabawy.
Cele: rozwijanie mowy, wzbogacenie wiedzy o ptakach.
Opowiadanie A.Widzowskiej Powrót bociana.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. - Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? - zapytał dziadek. - Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? - zapytał chłopiec. - To jest gniazdo bociana. - Dziadku, tam nikogo nie ma. - Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. - Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł - powiedział chłopiec. - Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. - Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? - Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. - I one też kiedyś odlecą? - Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. - Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem - stwierdził Olek. - Ja też nie - odparł ze śmiechem dziadek. - Brakuje nam skrzydeł. - I dziobów - dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. - Jerzyki? - zdziwił się chłopiec. - Przecież jeże nie latają! - Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. - Miałeś rację, dziadku! - zachwycił się Olek. - Już są! Skąd wiedziałeś?
-Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
- Kle, kle, kle! - powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
- Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
- Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
Pytania do tekstu:
Dokąd pojechał Olek?
Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
Wykonanie pracy plastycznej „Bocian” - malowanie farbami.
Cele: Wzbudzenie zainteresowania wiosenną przyrodą.
Wiosna w zielonej sukience
nogami bosymi stąpa.
I gdzie stopę stawia,
tam… to chyba czary -
wiosenny kwiat zostawia.
Po spacerze wiosny
świat zmienia się cały.
Ptaki wśród zieleni
radośnie śpiewają,
motyle fruwają,
świerszcze cicho grają.
Kwiaty kolorowe
wśród traw zakwitają.
Gdyby nie ty, wiosno,
i te twoje czary,
to świat byłby pewnie
i smutny, i szary.
Rozmowa z dzieckiem na temat wiosny - jej oznak.
Dzisiejszy temat dnia brzmi : „MARCOWA POGODA”-zachęcamy do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie ;)
Zadanie 1 :
Słuchanie wiersza „Marcowe kaprysy” i przypomnienie znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu”
Ja jestem marzec, ja wam pokażę,
jak dobrze mieszać pogodę w garze.
Zanim na dobre wiosna przybędzie,
ja ślady zimy zostawię wszędzie.
Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,
i jeszcze trochę śnieżek poprószy.
I chociaż słońce mocniej przygrzeje,
to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.
Zadanie 2:
Zabawa matematyczna Największy, najmniejszy.
Trzylatek -wskazuje najmniejszy parasol i największy parasol.
Czterolatek- mówi, który parasol jest mały, który większy, a który największy i przelicza wszystkie parasole.
Zadanie 3:
Po rozmowie z dziećmi na temat przysłowia „w marcu jak w garncu” przygotowujemy pracę plastyczną -Na kartce technicznej rysujemy garnek i dzieci plasteliną wyklejają różne elementy pogody (słońce, krople deszczu, chmury, płatki śniegu, błyskawice). Następnie kredkami lub farbami mogą pomalować pokrywkę i uszy garnka; )